مشخصات فنی پلی استر

Arj Gostar Pooya

Posts

مشخصات فنی پلی استر

الیاف پلی‌استر دسته ای از الیاف مصنوعی می باشند که از PET تولید می شوند. با توجه به ساختار مولکولی و نحوه قرار گیری و تعداد پلیمر های مورد استفاده در تولید می توان آنها را به دسته های مختلف تقسیم بندی کرد.

الیاف پلی استر تک جزئی دسته ای از الیاف مصنوعی هستند که از یک نوع پلیمر تشکیل شده اند. در این پروژه الیاف پلی استر تکجزئی از پت تهیه می شوند.

این الیاف به دلیل سختی و دوام بالا ، اغلب به عنوان تن‌پوش و لباس ، انواع منسوجات و کالاهای خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی‌استر ، لیفی مستحکم است که در برابر حرکت‌های سنگین و مستمر، مقاومت می‌کند . خاصیت آب‌گریز آن باعث می‌شود تا به عنوان ماده‌ای ایده‌آل در محیط‌های خیس یا نم‌دار مورداستفاده قرار گیرد. همچنین این محصول به دلیل باریک بودن لیف های آن ( دنیر پایین ) در سیستم های تولید نخ و نساجی با الیاف مصنوعی پنبه مخلوط می شود و به این دلیل سیستم پنبه ای نامگذاری شده اند. در مراحل تولید به دلیل عبور از روغن ها ی خاص آنتی باکتریال و طی مراحل مختلف دارای خاصیت آنتی باکتریال می شود که جهت تولید البسه قابلیت مهمی محسوب می شود .

به طور کلی الیاف پلی استر دارای ویژگی های زیر می باشند :

استحکام

مقاومت به اکثر مواد شیمیایی

مقاوم در برابر چین خوردن

مقاوم در برابر سایش

شست و شوی آسان

مقاومت در برابر کشیدگی و انقباض

خشک شدن سریع

مقاوم در برابر کپک زدن

قابلیت خوب در شکل گرفتن با حرارت و اتو

LEO Electron Microscopy Ltd.الیاف :

الیاف ماده اولیه صنعت نساجی است . خصوصیات اصلی یک لیف عبارت است از نسبت فوق العاده زیاد طول به قطر آن (  این قابلیت در الیاف سیستم پنبه ای به دلیل قطر پایین تر پررنگ  تر می باشد ) ، استحکام ، لطافت ، الاستیسیته ، جذب رنگ و قابلیت ریسندگی، که باعث سهولت تاب دادن الیاف و در نتیجه باعث افزایش قدرت نخ می شود. از مشخصه های مهم یک لیف :

طول (متوسط طول ، توزیع طولی) / سطح مقطع (مساحت کل ، یکنواختی و شکل)

تجعد (تعداد و دامنه تجعد) / فنریت و مشخصات سطحی

 می باشد. همچنین یک لیف باید دارای خصوصیات فیزیکی ، شیمیایی و مکانیکی مطلوبی باشد . از خواص فیزیکی می توان به رنگ ، جلا ، وزن مخصوص ، حرارت ویژه ، هدایت الکتریکی وگرمایی ، نقطه نرم شدن ، دمای شیشه ای و از خواص مکانیکی به استحکام ، ازدیاد طول ، مدول ، الاستیسیته و بازگشت پذیری اشاره کرد. همچنین خواصی از قبیل رطوبت بازیافتی ، تورم ، عکس العمل در برابر حلال ها ، تغییر شیمیایی در اثر حرارت ، مقاومت در برابر عوامل جوی ( اکسیژن ، نور ، حرارت ، میکرو ارگانیزمها ) ، مقاومت شیمیایی به اسید، قلیا ، عوامل اکسید کننده و رنگ پذیری نیز دارای اهمیت می باشد.

با توجه به کاربرد متنوع کالاهای نساجی، از پوشاک تا مصارف صنعتی ، لزوم استفاده از الیاف با خصوصیات مختلف و روشهای متفاوت وجود دارد. روشهای مختلفی برای طبقه بندی ویژگی های مرتبط با خصوصیات الیاف، روشهای تولید و استفاده نهایی از آنها وجود دارد . هر چند که ، طول و ظرافت دو پارامتر مهم از خصوصیات الیاف می باشند که پتانسیل کاربردی و فرآیند پذیری الیاف را تعیین می کنند .

1.jpg

Related Post

تماس با ما

  • آدرس دفتر مرکزی: تهران، تهرانپارس، خیابان فرجام شرقی، پلاک ۴۹، واحد ۵
  • 02177738380
    09222523108
  • 02177737946
  • Info@arjgostarpooya.com
  • 1653193197

© تمامی حقوق محفوظ و متعلق به شرکت ارج گستر پویا است.